project detail header
project detail mobiele header

Nieuwe Veerstal 30 km per uur

Nieuwe Veerstal met minder auto's (autoluw)

De Nieuwe Veerstal wordt autoluwer gemaakt. Dat betekent dat er zo min mogelijk auto’s en ander verkeer met een motor rijden. Dit biedt kansen om Gouda weer met de Hollandse IJssel te verbinden. Bij De Nieuwe Veerstal is het nu druk met veel verkeer tussen de stad en het water. Hierdoor wordt er weinig gebruik gemaakt van het water en is het niet prettig verblijven in deze omgeving.

 

Welk probleem wordt opgelost? 

De Nieuwe Veerstal is een belangrijke plek. Een nieuwe inrichting en een autoluw gebied kunnen ervoor zorgen dat Gouda zich ruimtelijk met de Hollandsche IJssel verbindt. Zo wordt de binnenstad van Gouda aantrekkelijker. Wandelaars, fietsers en toeristen krijgen meer ruimte. In het voorjaar van 2022 is er een proef uitgevoerd om te onderzoeken of het mogelijk is om een deel van het verkeer tegen te houden. Alleen bus- en hulpdiensten en bestemmingsverkeer kon in die periode de Nieuwe Veerstal gebruiken. Al het andere (vracht)autoverkeer maakte tijdens de proef gebruik van de N207. In de evaluatie van deze proef is vastgesteld dat dit nog niet mogelijk is om de Nieuwe Veerstal autoluw te maken, omdat er dan ergens anders opstopping ontstaat. Eerst moeten de singels verkeersluwer gemaakt zijn en het Kleiwegplein anders zijn ingericht. Ook moet er gewerkt worden aan de rotondes van de Zuidwestelijke Randweg, voordat de Nieuwe Veerstal op een goede manier autoluw gemaakt kan worden. Wel is het mogelijk om de Nieuwe Veerstal een tussentijdse nieuwe inrichting te geven. 

Wat is de toekomstige situatie? 

Het beeld dat de gemeente voor ogen heeft is een autoluwe Nieuwe Veerstal met veel groen, wandelmogelijkheden, een prettige plek om te verblijven, zonder verkeerslichten, overbodige verkeersruimte en een maximum snelheid van 30 km/u. Hierdoor verbetert de veiligheid en wordt het gebied gebruiksvriendelijker voor fietsen, wandelaars en andere weggebruikers. 

De raad heeft besloten om een studie te doen naar een mogelijke nieuwe inrichting van de Nieuwe Veerstal, waar het mogelijk blijft om langs te rijden. Het doel van deze andere inrichting is om de verkeersdrukte op de Nieuwe Veerstal iets te verminderen, en meer ruimte te geven aan voetgangers, fietsers en groen. Dit is dus geen autoluwe Nieuwe Veerstal, maar een tussenvariant. Dit ontwerp moet voor de zomer van 2025 af zijn. De raad heeft ook besloten om een onderzoek te doen of de Nieuwe Veerstal autoluw kan zijn voor 2030. 

Afbeelding: Mogelijke inrichting autoluwe Nieuwe Veerstal in de toekomst

Waar kunnen buurtbewoners last van hebben bij het uitvoeren van dit project?

Er moet rekening gehouden worden met tijdelijke afsluitingen. Ook wordt tijdelijk hinder verwacht rondom parkeren en de bereikbaarheid van woningen.

Start project:

2027

Looptijd:

ntb

Status:

Onderzoeksfase

Wijk:

Binnenstad

Dit project draagt bij aan

Leefbaarheid: Door hoge verblijfskwaliteit wat zorgt voor minder autoverkeer
Veiligheid: Door lagere snelheid autoverkeer wat zorgt voor minder autoverkeer
Gezondheid: Door een betere doorstroming wat zorgt voor minder uitstoot en geluidsoverlast
Aantrekkelijkheid: Door verhoogde verblijfskwaliteit
Duurzaamheid: Door minder drukte op de weg is het aantrekkelijker om de fiets te pakken

 

Kunnen inwoners meepraten?

Er waren tijdens de proef vragenlijsten die verschillende groepen konden invullen: inwoners, bezoekers en ondernemers. Er zijn berichten geplaatst op social media, in de krant en op de website waarop mensen konden reageren. Voor de plannen voor een mogelijke herinrichting worden alle belanghebbenden weer betrokken. 

Nieuwe Veerstal met minder auto's (autoluw)

Maatregelenpakket 5: Nieuwe Veerstal met minder auto’s (autoluw)