Verhalen uit de stad  | Binnenstad

Wouter Winkelman

Zo’n 20 jaar geleden verhuisde Wouter vanuit Rotterdam voor zijn werk naar Gouda. Inmiddels is dat omgedraaid en werkt hij in de Maasstad maar woont nog altijd fijn in Gouda.

Kan je beschrijven hoe het is om in de Raambuurt in de binnenstad te wonen? 

“De afgelopen jaren is de wijk en de sfeer verbeterd. Toen ik kwam was de Raam aan de zijde van de Nonnenwater bouwvallig. Dat is verbeterd met de nieuwbouw op de Plateelfabriek en het Bolwerk. Veel oude woningen op de Raam zijn gerenoveerd. Er zijn veel verschillende nationaliteiten en verschillende inkomensgroepen te vinden in de Raambuurt. Het is een hele leuke buurt in de binnenstad. Enkele parkeerplaatsen in het midden van de Raam zijn weggehaald en er staat nu de gezellige “verbindingstafel” en veel groen voor en door de inwoners. Dit deden we met medewerking  van de gemeente. Door het opnieuw bestraten van de steegjes en de kunst aan de muren is de Raambuurt een stuk aantrekkelijker en meer toeristisch geworden.”

Hoe verplaats jij jezelf door de binnenstad en Gouda?

“Voor werk rijd ik vijf keer per week met de elektrische auto naar Rotterdam. De auto staat hier in de straat bij een laadpaal. Dat is wel het voordeel van wonen aan een straat waar geparkeerd wordt. Ik ga vroeg naar Rotterdam en vroeg terug dus ik heb weinig last van files. In Gouda doe ik alles lopend. De fiets gebruik ik bijna niet, want ik ben voornamelijk in de binnenstad. De fiets pak ik als ik buiten de binnenstad moet zijn. Verder vind ik het geniaal dat Gouda een intercity station heeft en door de ligging van Gouda kan je zo alle kanten op in Nederland. Utrecht, Rotterdam Amsterdam en Den Haag zijn zonder over te stappen te bereiken.”

Wouter Winkelman op de Raam

Wat speelt er in de wijk? 

“Westergouwe is niet goed toegankelijk, zo hebben fietsers geen directe route naar het centrum en krijgen we in de Raambuurt veel parkeertoeristen uit andere straten. Tijdens de vervanging van het riool van de Raam waren er geen auto’s en dat was echt heel fijn. Voor het parkeren zijn er te veel vergunningen uitgegeven. Elke dag na zes uur is het vol. Dat is geen ideale situatie en hebben we als inwoners echt last van. Het probleem is voornamelijk ’s avonds. Dat houd je tegen want je denkt wel twee keer na voordat je ’s avonds weggaat. Als je in de binnenstad woont moet je je wel bewust zijn dat er altijd iets is met parkeren. Maar dat moet je wel op de juiste manier bekijken. We zien graag dat er actiever wordt gewerkt aan het terugbrengen van de uitgegeven vergunningen dan het beperken van het aantal parkeerplekken. Er verdwijnen nu 40 parkeerplaatsen door een verzakte kade, maar die auto’s moeten ook ergens blijven. De balans moet terugkomen.”

Wanneer is voor jou het VCP geslaagd?

“De gemeente moet bij het uitgebalanceerde plan blijven en doorgaan. Houd je bij de lijn van het VCP. Wees streng voor jezelf. Voor de route vanuit Westergouwe naar het centrum en het verkeer daarvan richting de Raambuurt zijn er nog wel wat onduidelijke onderdelen voor mij in het VCP. Verder zou ik ook graag zien dat er rekening wordt gehouden met het maken van plekken voor fietsen. Bijvoorbeeld bij het einde van de Lange Groenendaal stoppen veel fietsers, het is slim om daar dan fietsenstallingen neer te zetten. Ook zie ik graag dat een aantal verkeerssituaties veiliger worden, bijvoorbeeld de Nobelstraat is een doorgaande weg terwijl deze veel te smal is voor verkeer van twee kanten. Ook het Pottersplein is te druk: er komen daar te veel soorten verkeer en functies. Bedenk daar iets!”